Page content
Als je denkt dat je slachtoffer bent geworden van online oplichting of fraude, of als er sprake is van een urgente situatie, neem dan direct contact op met de Fraudehelpdesk via 088 - 7867372, of bezoek hun website.
Online oplichting
Online oplichting komt steeds vaker voor. Oplichters proberen je te misleiden om persoonlijke informatie, zoals je bankgegevens, prijs te geven. Wees altijd voorzichtig met wie je praat en wat je deelt op internet. Controleer de afzender van e-mails en berichten. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is dat vaak ook zo. Meld verdachte berichten en laat je niet verleiden door mooie beloften.
Wat kan ik doen tegen Spam?
Spam is ongewenste e-mail die je inbox kan vullen. Het kan irritant zijn, maar het is ook een manier voor oplichters om je te bereiken. Gebruik een goede spamfilter om ongewenste berichten te blokkeren. Klik nooit op links in spam of onbekende e-mails. Je kunt je ook afmelden voor nieuwsbrieven en andere e-mails die je niet wilt ontvangen, zodat je inbox schoon blijft.
Wat is Phishing?
Phishing is een slimme manier waarop oplichters je persoonlijke gegevens proberen te stelen. Ze doen zich vaak voor als betrouwbare bedrijven of vrienden. Kijk goed naar de URL van websites en controleer of ze veilig zijn (met een slotje in de adresbalk). Geef nooit je wachtwoord of persoonlijke gegevens via e-mail. Bij twijfel kun je altijd rechtstreeks contact opnemen met het bedrijf om te vragen of het bericht echt is.
Twijfel je?
Als je twijfelt over een e-mail, bel dan met de DigiHulplijn op 0800 - 1508, of stel je vraag via WhatsApp of mail. We helpen je graag met het herkennen van phishing-pogingen en beschermen van je gegevens.